Ce atributii are si cine poate fi cenzor la o asociatie de proprietari? Raspundem in cele ce urmeaza…
Cu ce se ocupa cenzorul unei asociatii de proprietari?
Asociatia de proprietari trebuie sa desemneze un cenzor pentru a supraveghea situatia financiar-contabila.
Rolul principal al cenzorului este de a verifica modul in care este gestionata situatia financiar-contabila a asociatiei, conform legislatiei in vigoare si de a prezenta asociatiei rapoarte lunare, trimestriale si anuale, privind activitatea si gestiunea asociatiei.
Asta implica o serie lunga de verificari: verificarea inregistrarii apometrelor, verificarea contractelor asociatiei cu furnizorii, destinatia incasarilor si platilor, verificarea declaratiilor intocmite si transmise catre Anaf, verificarea platilor catre angajati si furnizori… si altele.
De asemenea, cenzorul se asigura ca organele de conducere ale asociatiei de proprietari respecta prevederile legale in vigoare.
Cu ce NU se ocupa un cenzor:
Cenzorul nu are dreptul sa intocmeasca documente primare sau sa emita somatii in numele asociatiei de proprietari, si nici sa depuna declaratii in numele asociatiei. Cenzorul nu se ocupa cu salarizarea sau alte servicii din zona de resurse umane.
Cenzorul asociatiei de proprietari doar verifica activitatea asociatiei si, daca este cazul, propune in rapoarte masurile adecvate. Acesta este in permanenta la curent cu modificarile care apar in legislatia specifica asociatiilor de proprietari si, cand apar noutati, transmite informari asociatiei.
Cenzor asociatie de proprietari – angajat sau colaborator?
Rolul de cenzor i se poate atribui unei persoane fizice cu studii medii in domeniul economic si/sau juridic, sub contract de angajare sau asociatia de proprietari poate semna un contrat de prestari servicii cu o firma specializata.
Daca apelezi la o firma specializata, recomandarea noastra este sa optezi pentru una care poate oferi servicii complete: cenzorat, contabilitate, administrare de blocuri, resurse umane.
Colaborarea cu o singura firma pentru multiple servicii asigura coerenta in gestionarea diferitelor aspecte administrative si financiar-contabile ale asociatiei de proprietari.
In multe cazuri, alegerea unui pachet complet de servicii poate aduce economii financiare semnificative asociatiei de proprietari, comparativ cu costurile asociate cu angajarea mai multor persoane sau colaborarii cu mai multe firme.
Colaborarea cu o singura firma pentru multiple servicii, permite o mai buna intelegere a nevoilor si provocarilor asociatiei, facilitand comunicarea si colaborarea pe termen lung.
Cenzorat Online – transparenta si acces la tot istoricul dintr-un singur loc
Beneficiile sistemului de cenzorat online pentru asociatia ta de proprietari sunt multiple:
- Elimini necesitatea de a face multiple drumuri pentru a preda actele cenzorului, economisind astfel timp pretios.
- Reduci cheltuielile asociate cu printarea si xeroxarea documentelor, cu stocarea acestora.
- Schimbul de informatii este simplificat, cei responsabili folosind o singura platforma pentru a incarca si vizualiza documente, pentru a vizualiza rapoarte.
- Verifici modificarile si actualizarile in timp real, ceea ce faciliteaza procesul de monitorizare a schimbarilor.
- Ai acces la intregul istoric al documentelor si deciziilor intr-un singur loc accesibil, ceea ce faciliteaza gestionarea si urmarirea evolutiei asociatiei.
- Fiecare proprietar interesat poate sa consulte rapoartele de cenzorat online, asociatia asigurand astfel transparenta totala.