Printre conducatorii auto, in special taximetristi, circula mitul ca dispozitivele AC sunt principalele cauze pentru un consum mai ridicat, insa realitatea este ca marirea consumului este valabila numai pentru acele masini echipate cu motoare mici, in timp ce recomandarea producatorilor este ca un autoturism cu clima automata sa aiba mereu pus in functiune aerul conditionat.
Numeroasele teste efectuate pentru a verifica consumul realizat in acelasi timp in care este pornit si aerul conditionat auto, au condus la concluzia ca se va consuma mai mult carburant. Acelasi lucru se intampla si atunci cand ne deplasam cu viteza ridicata, cu geamurile deschise, ori atunci cand farurile sunt aprinse ori temperatura exterioara atinge valori negative. Este normal ca in cazul unui motor care functioneaza in conditii obisnuite, fara a avea alti consumatori in afara propriului curent ce asigura aprinderea, sa dispuna de eficienta optima.
Cum functioneaza instalatia de aer conditionat auto?
Fiind un sistem complex, format din doi consumatori, electro-ventilatorul si compresorul de freon, aparatul de aer conditionat va crea o sarcina suplimentara ce determina motorul sa depuna mai mult efort, cam 2-15%, depinzand de marimea sa. Masinile cu motor mic vor inregistra o augmentare a consumului de aproximativ 2%, spre deosebire de motoarele unor autoturisme Matiz, care vor indica cresteri cu pana la 15 procente.
Daca masina consuma de regula mai mult intr-o zona urbana aglomerata decat la drum lung, in ceea ce priveste aerul conditionat, lucrurile stau diferit. La rularea in regim de autostrada, automobilul va consuma mai mult, deoarece in acest caz este nevoie si de o turatie mare permanenta. In plus, la vitezele ridicate, aerul dislocat pentru a inainta, creeaza o rezistenta uriasa. Asadar, cei care considera ca pentru deplasarea cu viteza, masina are parte de un consum mai mic, se inseala. Iata si de ce: producatorul indica un consum realizat la maxim 80 km/h, dar o masina probabil va circula si cu 130 sau mai mult, ceea ce creste proportional si fortele de frecare, rezistenta aerului si turatia, aspecte care contribuie la disparitia mai rapida a benzinei din rezervorul unui vehicul. Insa merita din plin sa folositi o instalatie AC, deoarece consumul este mic per ansamblu: in cel mai rau caz, masina va lua un 1 litru in plus cand aerul este activat, spre deosebire de atunci cand el este oprit.
Va recomandam sa montati aparate aer conditionat stationar doar de la producatori si distribuitori cunoscuti si autorizati, precum Fomco
Masinile prevazute cu clima automata ar trebuie sa aiba pornit mereu aerul conditionat. In primul rand, pentru ca astfel geamurile nu se vor aburi, iar in zilele reci, pelicula de gheata se va topi mai usor. In concluzie, acest sistem este proiectat nu doar pentru a oferi un ambient racoros vara, dar si pentru a servi la dezaburirea suprafetei vitrate.