Freelancerii si antreprenorii cad adesea in capcana unor biasuri cognitive fara sa isi dea seama.
Tindem sa atribuim succesele propriilor abilitati si esecurile factorilor externi. In acelasi timp, tindem sa credem ca succesul tine de expertiza, perseverenta, ignorand hazardul care are un rol mai important decat am crede.
In situatii lipsite de claritate, avem tendinta de a interpreta informatiile intr-un mod care ne confirma convingerile existente si care serveste propriului nostru interes. Interpretam selectiv informatiile pentru a ne sustine propria pozitie si trecem cu vederea sau respingem informatiile care ne contrazic opiniile, iar acest lucru poate duce la miscari proaste si pierderi.
Pentru a lua decizii de business mai bune, luati in considerare urmatoarele aspecte:
• Sursa informatiilor pe care va bazati deciziile.
De unde va luati informatiile? Titluri senzationale din presa? Experienta colaboratorilor si prietenilor? Statistici din S.U.A?
Bazati-va pe statistici locale, studii de piata locale nepartinitoare si studii stiintifice de incredere pentru a va informa deciziile!
• Analizati deciziile gresite din trecut.
Ce ati fi putut face pentru a obtine un rezultat diferit? Care au fost factorii care v-au influentat alegerile?
Identificati schimbarile pe care ati putea dori sa le faceti cand vine vorba de viitor; poate ca veti ajunge la concluzia ca trebuie sa invatati sa negociati mai bine, sa luati in calcul neprevazutul, sa delegati mai mult sau sa mergeti pe termene limita mai flexibile…Indiferent de concluzii, notati-le si tineti cont de ele in viitor.
• Contestati-va presupunerile.
Luptati impotriva propriilor prejudecati cautand in mod activ informatii care va provoaca convingerile si presupunerile. Acest lucru poate fi inconfortabil, deoarece v-ar putea ameninta identitatea si viziunea asupra lumii, dar este un pas cheie in dezvoltarea unei perspective mai nuantate si mai informate.
• Mai mult, nu inseamna neaparat mai bine!
Multi au tendinta de a prefera produse, solutii si explicatii complicate in detrimentul celor mai simple, mai rapide sau chiar mai ieftine. Biasul complexitatii ne poate face sa pierdem inutil timp si bani.
De exemplu, putem fi inclinati sa credem ca potentialii clienti isi doresc un serviciu sau un produs complex, cu o multitudine de optiuni, cand, in realitate, acestia folosesc sau au nevoie doar o mica parte dintre acele optiuni. Nivelul de complexitate nu este echivalent cu performanta. Intrebari pe care sa vi le puneti: „Care sunt principalii factori care contribuie la performanta?”, „De ce cumpara, de fapt, clientii acest produs sau serviciu?”.