Piata BIO din România

Piata BIO din România

Produsele BIO au inceput de cativa ani sa trezeasca din ce in ce mai mult interesul consumatorilor români. A fost un drum lung, care a constat in primul rand in schimbarea unor mentalitati si stiluri de viata. Piata BIO in România a inceput sa se contureze abia din anul 2007, cand deja in Europa era un subiect destul de bine cunoscut de consumatori.

In România nu exista procesatori, materia prima româneasca fiind exportata, iar produsele sunt de obicei fabricate in strainatate si se intorc in tara de câteva ori mai scumpe.

De ce este pretul produselor BIO mai ridicat? Motivele sunt lesne de inteles:

– ingredientele sunt mai greu de procurat, deoarece cultivarea lor se realizeaza pe un sol ecologic si sunt tratate, nu cu pesticide si solutii chimice, ci cu substante naturale;

– productia dureaza mai mult timp, deoarece trebuie sa se respecte anumite standarde stricte pentru a primi certificarea BIO;

– recolta obtinuta este cu 20 – 50% mai mica decât in cazul agriculturii traditionale.

Producatorii români de produse bio exporta de circa doua ori mai mult decât vând pe piata interna, livrarile anuale in strainatate fiind estimate la 200-250 milioane euro, peste 90% dintre acestea fiind insa materii prime, potrivit datelor Asociatiei Bio România.

„Piata interna este undeva la 100 – 150 milioane euro si creste vertiginos. Exporturile sunt estimate la 200-250 milioane euro, iar peste 90% reprezinta materii prime. Cele mai mari exporturi sunt inregistrate la cereale, fructe de padure si vin”, a declarat, presedintele Bio România, Marian Cioceanu, pentru Mediafax.

In 2012, in România, suprafata exploatata in sistem ecologic a fost de aproximativ 450.000 hectare, iar numarul operatorilor din acest sector s-a situat la 26.736, de aproape trei ori mai multi decât in 2011, conform datelor Ministerului Agriculturii.

In Franta, in schimb, in 2013, existau mai mult de un milion de hectare de culturi bio, 25467 producatori ecologici angajati, 12577 procesatori, distribuitori si importatori. Pentru toate productiile, in Franta, bio este de: 3,93% din suprafata agricola utila, 5,4% din numarul de ferme si mai mult de 7% din ocuparea fortei de munca agricola. Mai mult de 20% din productie este ecologica, peste 13% in arboricultura si plante parfumate si mai mult de 8% in viticultura. Consumul domestic al produselor bio este estimat la 4.38 miliarde  €, achizitionarea de produse ecologice servite in catering: 172 de milioane € , iar consumul domestic de produse ecologice este estimat la 2,5% din totalul pietei produselor alimentare (fata de 2,3% in 2012), potrivit datelor furnizate de Agence Française pour le Développement et la Promotion de l’Agriculture Biologique, pe site-ul www.agencebio.org.

Produse BIO alimentare comercializate in România: legume, fructe, miere si produse apicole, ceaiuri, lactate si branzeturi, vinuri, sucuri, produse de panificatie, uleiuri, produse din soia, mâncare pentru copii, suplimente nutritive,etc.

Produse BIO nealimentare comercializate in România: cosmetice (machiaj si produse de intretinere, produse pentru igiena intima), textile ecologice (haine din bumbac ecologic), produse de ingrijire pentru copii copii (creme si lotiuni ecologice, servetele de igiena intima, scutece bio), produse bio de uz casnic (detergent, balsam de rufe si inalbitor: contin mai putine substante chimice; solutii de curatat), produse bio pentru relaxare (produse pentru baie, pentru masaj, produse de aromoterapie)…etc.

Alimentele BIO sunt mai scumpe decât cele conventionale (peste tot in lume), insa cosmeticele bio incep sa fie din ce in ce mai apropiate ca pret, de multe ori chiar sub pretul celor conventionale.

Profilul consumatorului român de alimente BIO?

Vorbim de persoane educate, care isi doresc un stil de viata sanatos, igienic, orientat atat spre o ingrijire corporala, cat si mentala. Consumatorul de produse eco este constient de responsabilitatea pe care o are fata de mediul inconjurator si de lumea in care traieste. In general, locuieste in mediul urban, are studii superioare, varsta medie de 25-45 de ani, cu venituri mari.

Care este profilul consumatorului român de cosmetice bio?

Am stat de vorba cu Mihaela Dumitrescu, administratorul magazinului online de cosmetice bio www.seebio.ro, care ne-a impartasit din experienta sa.

“Consumatorul român de bio, de cosmetice organice, se incadreaza in media de varsta de 30 – 40 de ani, 90% fiind femei, din mediu urban si cu un nivel al venitului peste medie. Lucruri deplin explicabile avand in vedere deschiderea catre bio, partea de pret care este peste media cosmeticelor conventionale. Un factor extrem de important este deschiderea catre acest subiect si partea de educatie, de informare. Ca si prim segment al acestui target descris mai sus, mamicile sunt cele mai deschise catre utilizarea cosmeticelor organice pentru ele si pentru cei mici, copii fiind cei mai expusi la ingrediente sintetice si cei care dezvolta adesea alergii. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, se observa o scadere a incidentei astmului bronsic cu 25 % la cei care folosesc produse cosmetice bio vs. cei care nu folosesc. Vorbim de fapt de piele care este cel mai mare organ al corpului si prin care se absorb ingredientele produselor cosmetice folosite ; utilizarea si evitarea unor ingredientele sintetice, precum parabeni, SLS sau uleiuri minerale, are ca rezultat, pe termen lung, o protectie mai mare impotriva bolilor si a alergiilor, care au forme tot mai severe.”, a declarat Mihaela Dumitrescu pentru biz-wizz.ro.