Situatii in care poti refuza un client

Situatii in care poti refuza un client

Uneori nu ai de ales si trebuie sa spui da. Asta daca esti la inceput de cariera, daca trebuie sa iti platesti datoriile, sau nu vrei sa renunti la un client in care ai incredere. Dar, din cand in cand, indiferent de sumele de bani pe care ai putea sa le castigi sau de cat de mult te-ai atasat de un proiect, trebuie sa spui NU atunci cand primesti o oferta.

Care sunt situatiile in care este mai bine sa spui „NU”?

  • Situatia in care nu poti realiza un proiect la timp. Aceasta situatie poate aparea daca anticipezi ca termenul limita propus de client nu este unul realist, sau pur si simplu nu dispui de resursele necesare pentru a termina munca la timp. In astfel de cazuri, un raspuns afirmativ poate duce la imposibilitatea de satisfacere a cerintelor clientului si la deteriorarea reputatiei tale. Multumeste-te doar cu un refuz politicos.
  • Comportamentul clientului lasa de dorit. Doar pentru faptul ca o anumita sarcina poate parea prea dificila, nu este, in sine, un motiv de refuz. Dar daca clientul are o atitudine rau voitoare si un comportament inadecvat, nu exista niciun motiv sa crezi ca lucrurile se vor imbunatati prea curand. In situatii de acest gen „Nu” poate fi raspunsul corect.
  • Timpul poate fi o resursa valoroasa. Poate nu este intotdeauna posibil sa anticipezi o astfel de situatie, dar exista anumiti clienti care au pretentia sa le acorzi mult mai mult timp decat este necesar. Acordarea atentiei suplimentare unui client important, de multe ori poate fi profitabila, dar asigura-te ca timpul consumat nu afecteaza relatia cu alti clienti. Tine minte, timpul inseamna bani.
  • Nu este vina clientului, este vina ta. De obicei, clientii nu sunt intotdeauna persoane cu care este dificil sa interactionezi, dar unii dintre ei iti pot pune rabdarea la grea incercare. Acest lucru se poate intampla daca faci o asociere cu un alt client pe care l-ai avut in trecut, sau poate iti aminteste de o persoana de care nu-ti place. Oricare ar fi motivul, uneori ai nevoie sa fii constienti de faptul ca acesti clienti te fac sa te simti inconfortabil. Poate ca vei fi capabil sa depasesti situatia, poate ca nu.
  • Scopul nu scuza mijloacele. Exista cazuri in care, desi profitul poate fi unul substantial, munca necesara nu se potriveste cu domeniul tau de activitate. Si poate nu vrei sa-ti creezi o reputatie bazata pe acel gen de lucrari. In aceasta situatie, refuzul ramane singura solutie, deoarece poate avea un impact negativ asupra carierei tale.