Principiul lui Pareto reprezinta legea care, pentru multi oameni de afaceri, a insemnat colacul de salvare in vremuri de restriste. Totodata, teoriile expuse de italianul Pareto pot avea efect si in plan personal, pentru cei care aplica cu strictete regulile sale.
Legea lui Pareto e relevanta frecvent in management si in mai toate tipurile de afaceri, de exemplu:
- 80% din venituri sunt generate de 20% dintre clienti;
- 80% din activitatile unui proiect se realizeaza in 20% din timpul alocat proiectului.
- 80% din rebuturi sunt cauzate de 20% din erorile de productie;
- 80% din valoarea stocurilor este detinuta in doar 20% din spatiul de depozitare;
- 80% din noutatile unui ziar stau in 20% din spatiul ziarului;
- 80% dintre decizii se iau in 20% din timpul alocat unei sedinte;
80/20 este raportul dintre resursele investite si rezultatele obtinute, sau, altfel spus, este formula care ilustreaza realizarea echilibrului de piata.
Creatorul sau a fost Vilfredo Pareto, sociolog, economist si inginer italian care, la sfarsitul secolului al XIX-lea, a observat ca, in fiecare tara, indiferent cat de bogata este aceasta, 80% din bani se concentreaza in mainile a 20% din populatie, potrivit About Management.
Principiul lui Pareto mai este cunoscut si ca Legea lu Pareto sau Legea Elitelor. Regula 80/20 spune ca 20% din resursele investite (bani, oameni, etc.) contribuie la 80% din rezultatele finale obtinute (castiguri, pierderi, etc).
La mijlocul secolului XX, japonezii au fost printre primi care au realizat ca rezolvarea a 20% dintre problemele unei firme poate creste calitatea si eficienta acesteia cu 80%.
In vremuri de criza si in luarea deciziilor strategice, pentru a reduce pierderile financiare, este, de asemenea, indicat sa se ia in considerare Legea lui Pareto. Masurile anticriza trebuie sa fie directionate catre acele 20% din venituri, care conduc la 80% din pierderi. Problema este ca majoritatea guvernelor cauta sa economiseasca din sectoarele care aduc cele mai mici pierderi, avand siguranta unui castig sigur, pe termen scurt. Pe termen lung, insa, rezultatele sunt catastrofale.
In consecinta, pentru ca afacerea ta sa prospere, concentreaza-ti atentia asupra celor 20% dintre angajati care sunt cu adevarat importanti pentru tine si aduc 80% din castigurile companiei tale. Pe aceeasi logica, sunt importante cele 20 de procente din produsele care aduc 80% din castiguri.
Asa ca, inainte de a face un pas important in dezvoltarea afacerii, cercetati exact de unde provin profiturile si pierderile (este cunoscut, de asemenea, ca, in unele cazuri, 20% din angajati aduc 80% din pierderi), ce doresc clientii fideli (acei 20% care sunt „vinovati” pentru 80% din vanzari) si care sunt serviciile si produsele care va aduc cele mai multe castiguri.
Din punctul nostru de vedere cea mai importanta concluzie a principiului Pareto ramane ideea concentrarii pe cresterea productivitatii si nu cresterea efortului sau a resurselor, pe ideea selectivitatii necesarului de efort in loc de amplificarea acestuia in atingerea unor obiective.